About Freedom karavaan volgt spoor van bevrijders

Plannen voor reizend festival van Limburg tot aan de Wadden

05 MEI 2014
Samenvatting
Breda, 5 mei 2014 - Waar het vandaag overal in het land gonst van de bevrijdingsfeesten, staat About Freedom Film & Festival klaar in de startblokken. Speciaal ter viering van 70 jaar bevrijding, heeft de organisatie het plan opgevat om met dit internationale festival over vrijheid, vanaf komend najaar minimaal tien steden aan te doen die zijn gelegen op de historische route van de bevrijders. Met een start in het zuidelijkste puntje van Limburg, dat als eerste gebied werd bevrijd in september 1944, reist de karavaan in de daarop volgende maanden verder van Zuid naar Noord om in juni 2015 op de Waddeneilanden te eindigen.

About Freedom Film & Festival kent zijn oorsprong in Breda. Met steun van het Nationaal Comité 4 en 5 mei draaide het festival vorig jaar een succesvolle pilot in het Chassé Theater. De wens van de organisatie is nu om met het interactieve programma over vrijheid diverse steden en dorpen te bezoeken die 70 jaar geleden achtereenvolgens door de geallieerden zijn bevrijd.

Op dit moment zijn we nog druk met de plannen en het rondmaken van de financiering, vertelt Lidwien Hupkens, één van de initiatiefneemsters. “Als alles meezit, dan trekt onze karavaan vanaf komend najaar onder meer via Venlo, Breda, Walcheren en Rotterdam verder naar het noorden. Met een speciale About Freedom bus en een mobiele keuken strijken we met een compact festival neer op diverse festivalterreinen”.

About Freedom Film & Festival
About Freedom Film & Festival is een interactief festival over vrijheid dat de dialoog én de zintuigen prikkelt. Met een mix van film, muziek, talkshows en een mobiele keuken, brengt het festival lokale, nationale en internationale verhalen, gedachten, beelden en de smaak van vrijheid samen in een inhoudelijk en sfeervol programma voor alle leeftijden.

Het hart van het festival wordt gevormd door ‘the Kitchentable Series’; een serie van 10 korte films uit 8 landen waarin mensen van verschillende generaties aan de keukentafel praten over vrijheid en de betekenis van vrijheid. Deze actuele verhalen nodigen ook het publiek ter plaatse uit tot een dialoog aan de mobiele keukentafel, waar fooddesigner Ralph Geerts “de smaak van vrijheid” bereidt. Met daarnaast tal van optredens, talkshows, cabaret en meer is About Freedom een festival voor iedereen die de vrijheid wil vieren.

Houd voor meer informatie de website in de gaten: www.aboutfreedom.net.

- EINDE PERSBERICHT -

Oproep participanten
Gemeenten en het bedrijfsleven die de initiatieven van About Freedom een warm hart toedragen zijn van harte uitgenodigd om mee te participeren in het project. Voor het vrijblijvend bespreken van de diverse mogelijkheden kunnen geïnteresseerden hiervoor contact opnemen met Lidwien Hupkens via Lidwien@stroombreda.nl.

Citaten
"Op dit moment zijn we nog druk met de plannen en het rondmaken van de financiering. Als alles meezit, dan trekt onze karavaan vanaf komend najaar onder meer via Venlo, Breda, Walcheren en Rotterdam verder naar het noorden. Met een speciale About Freedom bus en een mobiele keuken strijken we met een compact festival neer op diverse festivalterreinen”. " Lidwien Hupkens, initiatiefneemster
Over About Freedom

About Freedom
About Freedom brengt gedachten, beelden, verhalen, muziek en de smaak van vrijheid samen in een in een inhoudelijk en feestelijk festivalprogramma voor jong en oud. Het hart van het festival wordt gevormd door de “Kitchentable Series”. Een reeks van korte internationale films die het publiek letterlijk een kijkje in de keuken geeft van families uit verschillende landen en culturen. In een intieme setting delen (klein)kinderen en (groot)ouders hun persoonlijke beleving van vrijheid. Bijzondere verhalen die het festivalpubliek ook ter plaatse uitnodigt tot een dialoog aan de mobiele keukentafel, waar fooddesigner Ralph Geerts “de smaak van vrijheid” op toepasselijke wijze bereidt in kleine, internationale gerechtjes. Met daarnaast tal van optredens, talkshows, muziek en meer is About Freedom een festival voor iedereen die de vrijheid wil vieren.

About Freedom on tour
Speciaal ter viering van 70 jaar bevrijding gaat About Freedom on tour en volgt op unieke wijze de route van de bevrijders langs tal van festivallocaties in heel Nederland. De kick-off vindt 26 oktober plaats in thuisstad Breda. De karavaan trekt vervolgens verder van zuid naar noord om uiteindelijk in juni 2015 op de Waddeneilanden te eindigen waar alle verhalen en ervaringen van de tour samenkomen in een slotfestival. Want,…vrijheid geef je door!

Oorsprong
About Freedom is een festival dat wereldwijde perspectieven over vrijheid uitwisselt om zo een actuele bijdrage te leveren aan de verdieping van het begrip vrijheid en de verankering hiervan in Nederland bij met name de nieuwe generatie. Het festival is ontstaan uit een winnende pitch in het kader van de Nationale Start Viering 5 mei 2012. Op Bevrijdingsdag 2013 organiseerden initiatiefnemers Lidwien Hupkens (Stroom Breda), Peter Roepman (Internent) en Barbara van den Bogaard (UmaMedia) een succesvolle eerste editie in het Chassé Theater in Breda.

Het bestuur wordt gevormd door: Miriam Gilissen, Michiel Scheffer en Anke Vervoord.

About Freedom wordt mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Comité, het vfonds en diverse lokale organisaties.