About Freedom karavaan start bevrijdingsroute in Breda

Rondreizend vrijheidsfestival ter viering van 70 jaar bevrijding

13 OKTOBER 2014, BREDA
Samenvatting
De rondreizende bevrijdingskaravaan About Freedom begint zondag 26 oktober in Breda aan haar tocht door Nederland. Het festival is opgezet omdat het 70 jaar geleden is dat Nederland werd bevrijd. Het pop-up evenement maakt een maandenlange reis langs de historische route van de bevrijders en doet in totaal twaalf steden aan. Daar worden op verschillende manieren internationale verhalen over vrijheid samengebracht met de lokale historie van 1940 tot 1945.

Het delen van verhalen is de verbindende factor tussen generaties en verschillende culturen. Om die reden wil de organisatie achter het festival via de dialoog bezoekers prikkelen om hun verhaal over vrijheid te vertellen. Ook wordt het publiek uitgenodigd beeltenissen, films, gedichten en/of andere voorwerpen die symbool staan voor vrijheid mee te nemen naar de festivallocaties. Deze worden tentoongesteld en reizen mee naar de steden die de bevrijdingskaravaan aandoet.

Internationale films

Het hart van het festival wordt gevormd door de zogeheten ‘Kitchentable Series’; een serie van 13 korte films uit 10 landen waarin mensen van verschillende generaties aan de keukentafel praten over de ware betekenis van vrijheid en verzet. Het zijn veelal persoonlijke en aangrijpende verhalen, uit onder andere Duitsland, Egypte, Zuid-Afrika, Chili en Marokko. Tegelijkertijd worden aan die mobiele keukentafel door fooddesigner Ralph Geerts gerechten klaargemaakt die smaken naar vrijheid. Aansluitend wordt er onder leiding van een gespreksleider verder gepraat over de inhoud van de films. Voor de jongere bezoekers is er een vrijheidsgame en is er livemuziek.

Aftrap in Breda

About Freedom kent zijn oorsprong in Breda. Met steun van het Nationaal Comité 4 en 5 mei draaide het festival vorig jaar een succesvolle pilot in het Chassé Theater. Maar nu wordt het een karavaan die door Nederland trekt. ,,Na de aftrap in Breda gaan we onder meer naar Vlissingen, Blerick, Venlo, Den Haag, Rotterdam, Groningen en Terschelling”, vertelt Lidwien Hupkens, één van de initiatiefneemsters.

- EINDE PERSBERICHT –

___________________________________________________________________
Noot voor de pers:

Oproep: Lokale verhalen
About Freedom is op zoek naar lokale verhalen en symbolen. De organisatie nodigt het publiek van harte uit om beeltenissen, gedichten en/of andere voorwerpen die symbool staan voor vrijheid mee te nemen naar het festival, waar deze worden tentoongesteld en meereizen naar de opeenvolgende steden. Ook kunnen mensen hun eigen short films over vrijheid (maximaal 3 minuten) insturen. Een selectie zal worden vertoond tijdens het festival. Voor meer informatie en aanleverspecificaties: www.aboutfreedom.nl.

Over About Freedom
About Freedom is een festival dat perspectieven over vrijheid van over de hele wereld uitwisselt om zo een actuele bijdrage te leveren aan de verdieping van het begrip vrijheid en de verankering hiervan in Nederland.

About Freedom wordt mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Comité, het vfonds en diverse lokale organisaties. Het bestuur wordt gevormd door Miriam Gilissen, Michiel Scheffer en Anke Vervoord.

Oproep participanten
Gemeenten en het bedrijfsleven die de initiatieven van About Freedom een warm hart toedragen zijn van harte uitgenodigd te participeren in het project. Voor het vrijblijvend bespreken van de diverse mogelijkheden kunnen geïnteresseerden hiervoor contact opnemen met Lidwien Hupkens via Lidwien@aboutfreedom.nl.

Persvragen
Voor meer informatie en/of beeldmateriaal en voor de mogelijkheden m.b.t. mediaparticipatie kunt u contact opnemen met Ingrid Adriaanse
(Write Now Publicity) via 06 - 45 81 08 95, of via ingrid@aboutfreedom.nl.

Citaten
"Na de aftrap in Breda gaan we onder meer naar Vlissingen, Blerick, Venlo, Den Haag, Rotterdam, Groningen en Terschelling" Lidwien Hupkens, één van de initiatiefnemers
Clippings
Over About Freedom

About Freedom
About Freedom brengt gedachten, beelden, verhalen, muziek en de smaak van vrijheid samen in een in een inhoudelijk en feestelijk festivalprogramma voor jong en oud. Het hart van het festival wordt gevormd door de “Kitchentable Series”. Een reeks van korte internationale films die het publiek letterlijk een kijkje in de keuken geeft van families uit verschillende landen en culturen. In een intieme setting delen (klein)kinderen en (groot)ouders hun persoonlijke beleving van vrijheid. Bijzondere verhalen die het festivalpubliek ook ter plaatse uitnodigt tot een dialoog aan de mobiele keukentafel, waar fooddesigner Ralph Geerts “de smaak van vrijheid” op toepasselijke wijze bereidt in kleine, internationale gerechtjes. Met daarnaast tal van optredens, talkshows, muziek en meer is About Freedom een festival voor iedereen die de vrijheid wil vieren.

About Freedom on tour
Speciaal ter viering van 70 jaar bevrijding gaat About Freedom on tour en volgt op unieke wijze de route van de bevrijders langs tal van festivallocaties in heel Nederland. De kick-off vindt 26 oktober plaats in thuisstad Breda. De karavaan trekt vervolgens verder van zuid naar noord om uiteindelijk in juni 2015 op de Waddeneilanden te eindigen waar alle verhalen en ervaringen van de tour samenkomen in een slotfestival. Want,…vrijheid geef je door!

Oorsprong
About Freedom is een festival dat wereldwijde perspectieven over vrijheid uitwisselt om zo een actuele bijdrage te leveren aan de verdieping van het begrip vrijheid en de verankering hiervan in Nederland bij met name de nieuwe generatie. Het festival is ontstaan uit een winnende pitch in het kader van de Nationale Start Viering 5 mei 2012. Op Bevrijdingsdag 2013 organiseerden initiatiefnemers Lidwien Hupkens (Stroom Breda), Peter Roepman (Internent) en Barbara van den Bogaard (UmaMedia) een succesvolle eerste editie in het Chassé Theater in Breda.

Het bestuur wordt gevormd door: Miriam Gilissen, Michiel Scheffer en Anke Vervoord.